الدنيا بتتطور من حوالينا بشكل رهيب
وبدل ما احنا قاعدين تعالوا نفتح سوا باب المستقبل
ونصنع مستقبلنا بإيدينا
عشان كدا مش بسيب فرصة تعليمية مهمة ومفيدة
غير ما اجري اجبهالم
والنهاردة الفرةصة مش عادية لأنها تعليم عن أهم مجال حاليا ومستقبلا
الذكاء الاصطناعي AI
حابة افرحكم واعرفكم باب التقديم والاشتراك اتفتح في معسكر تعليم الذكاء الاصطناعي
استعدوا لتجربة ممتعة ومثيرة لمدة 5 أيام!
معسكر شتوي هيخلي الطلبة يدخلوا عالم التكنولوجيا العالية من خلال تصميم ألعاب بالذكاء الاصطناعي، البرمجة، وتحديات غرف الهروب. الطلبة مش بس هيتعلموا إزاي يصمموا ألعاب ويضيفوا لها عناصر الذكاء الاصطناعي، لكن كمان هيكتشفوا مهارات الإبداع وحل المشكلات.
لمحة عن المعسكر:
كل يوم فيه مهمة جديدة، الطلبة هيصمموا لعبة تساعدهم يفتحوا الجزء اللي بعده في غرفة الهروب. التحدي؟ إنهم يستخدموا مهارات البرمجة الجديدة لحل الألغاز، التغلب على العقبات، وفتح الكود النهائي للهروب!
إيه اللي الطلبة هيتعلموه؟
أساسيات البرمجة: زي المتغيرات، المنطق، الحلقات، والبُنى البسيطة.
حل المشكلات: إزاي يقسموا المشكلة الكبيرة لمهام صغيرة وسهلة.
تصميم الألعاب: تصميم ألعاب مشوقة باستخدام مبادئ البرمجة.
أساسيات الذكاء الاصطناعي: زي استخدام أدوات للكشف عن الوجه أو التعرف على الإيماءات.
الإبداع والابتكار: التفكير الإبداعي من خلال تحديات وألعاب ممتعة.
ليه تختار AI Nexus Breakout؟
تعليم عملي: الطلبة هيشتغلوا بنفسهم على البرمجة، باستخدام أدوات بسيطة عشان يصمموا ألعاب ويحلوا التحديات.
الشغل الجماعي: هيشتغلوا مع بعض عشان يخرجوا من غرفة الذكاء الاصطناعي ويفتحوا الأكواد السرية.
تجربة مليانة تحديات: كل يوم فيه مهمة جديدة تخليهم مستمتعين ومتحمسين.
مهارات عملية: المعسكر بيعلم مفاهيم برمجية ممكن الطلبة يطبقوها في مشروعات حقيقية، وكمان بيحفز الإبداع وحل المشكلات.
تفاصيل المهام اليومية:
اليوم الأول: تحدي Hungry Shark
النشاط الرئيسي: صمم لعبة Hungry Shark بتاعتك.
تفاصيل اللعبة: الطلبة هيبرمجوا سمكة قرش تأكل الأسماك عشان تجمع نقاط وتتفادى هجوم أسماك القرش التانية.
التركيز التعليمي: مقدمة في البرمجة وأساسيات تصميم الألعاب.
اليوم التاني: مغامرة القفز (The Jumping Quest)
النشاط الرئيسي: صمم لعبة قفز.
تفاصيل اللعبة: الطلبة هيبرمجوا شخصيات بتقفز فوق العقبات عشان تجمع نقاط، وكمان هيضيفوا مميزات إبداعية لتحسين اللعبة.
التركيز التعليمي: التعامل مع الأحداث، حركة الشخصيات، وتصميم ألعاب إبداعي.
اليوم التالت: تحدي لعبة Pong
النشاط الرئيسي: صمم لعبة Pong باستخدام الإيماءات.
تفاصيل اللعبة: الطلبة هيبرمجوا مضرب بيتحكم فيه بحركات اليد عشان يضربوا الكورة في لعبة Pong الكلاسيكية.
التركيز التعليمي: التعرف على الإيماءات والتحكم في الوقت الفعلي أثناء اللعب.
اليوم الرابع: مواجهة Space Invaders
النشاط الرئيسي: صمم لعبة إطلاق نار في الفضاء.
تفاصيل اللعبة: الطلبة هيبرمجوا سفينة فضائية تطلق مقذوفات على الغزاة الأعداء، مع تفادي هجماتهم.
التركيز التعليمي: ميكانيكا الألعاب، التحكم في إطلاق النار، وأنظمة النقاط.
اليوم الخامس: مطاردة Flappy Bird
النشاط الرئيسي: صمم لعبة Flappy Bird تتحكم فيها بحركات الوجه.
تفاصيل اللعبة: الطلبة هيبرمجوا طائر يتحرك باستخدام إيماءات الأنف عشان يتفادى العقبات ويجمع نقاط.
التركيز التعليمي: التحكم باستخدام حركات الوجه، المتغيرات، واكتشاف التصادم.
سعر الاشتراك في الكامب 600 جنيه بس طبعا عشان أنتوا حبايبنا جايبلكم كود خصم هيوفر عليكم 100 جنيه
كود الخصم: BonyanXEmyGuide
الكورس مدته 5 أيام موزعين على مدار أسبوع
ودي المواعيد المتاحة - 29 ديسمبر - 5 يناير - 12 يناير - 19 يناير - 26 يناير - 2 فبراير
تقدروا تختاروا منها المناسب مع أولادكم
والكورس مخصص للأطفال من 4 إبتدائي لـ 3 إعدادي
الحقوا لأولادكم مكان في الكورس
وده لينك فورم الاشتراك:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdkxcCG9SLGWlUH9Shgy7qT8SsX2d9JC5TIpWOBCSscKqyE1Q/viewform